• Informatiefolder
  • Groep 8
  • Over onze school
  • Daltononderwijs
  • Digitale Ondersteunend Onderwijs
  • Dynamisch Dalton
  • Haal het beste uit jezelf
  • Leerling in beeld
  • Technasium
  • Gymnasium
  • Extra vakken

Terug naar Auditorium

Daltononderwijs

Bij daltononderwijs staat de leerling centraal; het gaat om jou. Dit betekent dat je de ruimte en mogelijkheden krijgt om nieuwe dingen te leren op een manier die bij jou past. Wat vind je leuk en waar ben je goed in? Door de uitleg van de leraar weet je wat er van je verwacht wordt. Je kunt op bepaalde momenten zelf beslissen hoe en wanneer je aan een taak werkt. Soms doe je dit alleen, maar vaak werk je samen met andere leerlingen in een groepje en help je elkaar. Je krijgt handige hulpmiddelen zoals een weektakenplanner, waardoor je een goed overzicht hebt van de opdrachten die je moet doen. En natuurlijk kun je rekenen op begeleiding van je leraar.

Wat is de basis van het dalton onderwijs?
Samenwerken
Elke leerling heeft een eigen karakter, eigen talenten en kennis. Door samen te werken met andere leerlingen en de docenten kun je met en van elkaar leren. Ook leer je in een groep rekening te houden met anderen en hoe je elkaar kunt helpen.

Vrijheid en Verantwoordelijkheid
Op school heb je te maken met huiswerk, taken, werk afspraken en schoolregels. Binnen deze grenzen krijg je de vrijheid om te ontdekken en uit te proberen wat voor jou de beste manier is om nieuwe dingen te leren. Zo leer je geleidelijk zelf keuzes te maken en ver-antwoordelijk te zijn voor je eigen werk.

Effectiviteit
Door actief aan de slag te gaan, plannen te maken en samen te werken met anderen leer je
op welke manier je het beste je doelen kunt bereiken. Waar ben je mee bezig, hoe doe je dat en wat levert het je op? Je ontdekt wat je nog kunt verbeteren om meer winst te halen
uit je werk.

Zelfstandigheid
Je leert zelf actief aan de slag te gaan met de leerstof en de taken. Hierbij hoort het inplannen en het uitvoeren van het schoolwerk. Je leert oplossingen te zoeken en zelfstandig keuzes te maken die bij jou passen en een goed resultaat opleveren.

Reflectie
Nieuwe dingen leren kost tijd en energie. Vind je de taken gemakkelijk of heb je juist meer tijd nodig omdat de opdrachten toch moei-lijker zijn dan je had verwacht? Het kan lastig zijn om vooraf goed in te schatten wat er allemaal bij komt kijken om je taken goed uit te voeren. Daarom is het belangrijk om hier over na te denken, ervaring op te doen en er met andere leerlingen en de docent over te praten.